Handhaving op schijnzelfstandigheid vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 verandert de situatie voor zzp’ers en hun opdrachtgevers, omdat de Belastingdienst weer scherper gaat controleren op schijnzelfstandigheid. Sinds 2016 stond deze handhaving op pauze, waardoor opdrachtgevers en zzp’ers geen risico liepen op controles, behalve in duidelijke gevallen van misbruik. Hieronder wordt beschreven wat deze verandering betekent en wat de gevolgen kunnen zijn voor zzp’ers en hun opdrachtgevers.

Wat is schijnzelfstandigheid?
Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand werkt als zzp’er, terwijl de arbeidsrelatie meer lijkt op een vast dienstverband. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als een zzp’er werkt onder de regels van een opdrachtgever, zonder zelf te bepalen hoe en wanneer hij of zij het werk uitvoert. In zo’n situatie ziet de Belastingdienst het werk als een vast dienstverband, wat betekent dat de opdrachtgever loonheffingen en sociale premies moet betalen. Ook kan de zzp’er recht hebben op zaken als doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen en pensioen.

Wat verandert er per 1 januari 2025?
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer actief controleren of er sprake is van schijnzelfstandigheid. Dit houdt in dat zij kunnen besluiten om boetes en naheffingen op te leggen, wanneer blijkt dat een zzp’er als werknemer is aan te merken. In 2025 zal de Belastingdienst coulant omgaan met het opleggen van boetes met betrekking tot de kwalificatie van de arbeidsrelatie. Bedrijven en zzp’ers die kunnen aantonen dat zij actief werken aan het voorkomen van schijnzelfstandigheid, hoeven in dat overgangsjaar geen boetes te vrezen.

Ondertussen werkt het kabinet aan een nieuwe wet, de ‘Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’ (Wet VBAR). Deze wet moet regels geven welke het gemakkelijker maken om te bepalen of iemand daadwerkelijk werkzaam is als zelfstandige. Deze inhoudelijke regels van de wet staan nog niet vast en het is vooralsnog niet duidelijk wanneer deze zal gaan gelden.

Wat betekent dit in de praktijk?
Doordat de Belastingdienst weer scherper gaat controleren, ontstaat er meer onzekerheid voor zzp’ers en hun opdrachtgevers. Opdrachtgevers riskeren boetes en naheffingen als hun samenwerking met zzp’ers als schijnzelfstandigheid wordt gezien. Dit kan ertoe leiden dat opdrachtgevers voorzichtiger worden in het inhuren van zzp’ers of strengere voorwaarden stellen. Voor zzp’ers kan dit invloed hebben op de vrijheid en flexibiliteit in hun werk. Het is daarom belangrijk dat zowel zzp’ers als opdrachtgevers goed naar hun werkafspraken kijken.

Heeft u als werkgever vragen over deze veranderingen? De juristen van Frontyr staan klaar om u te helpen. Neem contact op via 085 – 773 26 66 of advies@frontyr.nl.

Deel dit artikel via: