Verandering rondom de dieselprijs

Vanaf 1 januari 2027 treedt het nieuwe Europese emissiehandelssysteem Emission Trade System -2 in werking. Dit betekent dat leveranciers van fossiele brandstoffen verplicht worden om emissierechten te kopen voor de CO2-uitstoot die hun producten veroorzaken. Die extra kosten worden doorberekend aan de eindgebruiker. Voor ondernemers in de grond-, weg- en waterbouw, landbouwmechanisatie en transport zal dit direct merkbaar zijn aan het tankstation.

Diesel fors duurder door ETS-2
De verwachte stijging van de dieselprijs bedraagt in eerste instantie zo’n €0,11 tot €0,15 per liter, gebaseerd op een CO2-prijs tussen de €35 en €50 per ton. Aangezien het een kwestie van vraag en aanbod is, is het zeer waarschijnlijk dat deze prijs richting 2030 verder oploopt. Hierdoor kan de prijs per liter diesel uitkomen op €0,45 tot €0,52 per liter als gevolg van ETS-2.

Einde accijnskorting
Daarnaast loopt de tijdelijke accijnsverlaging, die sinds de energiecrisis van kracht is, eind 2025 af. Als deze korting van ruim €0,11 per liter niet wordt verlengd, komt daar dus nog eens een hoog bedrag bovenop. Alles bij elkaar opgeteld kan diesel in 2027 daardoor meer dan €0,22 tot €0,26 per liter duurder zijn dan nu.

Een belangrijk detail is dat ETS-2 niet van toepassing is op duurzame brandstoffen zoals HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), omdat deze niet fossiel zijn. Daardoor zal het prijsverschil tussen diesel en HVO naar verwachting kleiner worden. Dat maakt het voor ondernemers aantrekkelijker om over te stappen op schonere alternatieven.

Kilometerheffing voor vrachtwagens
Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Voor voertuigen zwaarder dan 3.500 kilo wordt per gereden kilometer betaald, op snelwegen, rijks-N-wegen en een deel van het gemeentelijk wegennet. De tarieven worden bepaald op basis van het gewicht en de uitstootklasse van het voertuig, met een verwachte gemiddelde kostprijs van €0,186 per kilometer.

Tegelijkertijd vervallen het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd, maar de verwachting is dat de totale lasten per saldo stijgen.

Deel dit artikel via: