Krijgt u geen offerte voor een verzekering, wordt uw polis geroyeerd of wordt uw verzekeringsaanvraag afgewezen? Heeft u daarbij een mail of brief ontvangen dat dit is omdat u een strafrechtelijk verleden heeft of denkt u dat het daar mee te maken heeft? We leggen u in dit artikel uit wat u in deze situatie kan doen.
Waarom weigert een verzekeraar?
Verzekeraars beoordelen risico’s. Een strafblad, bijvoorbeeld door fraude, diefstal of brandstichting, kan duiden op een verhoogd risico. Dit kan leiden tot hogere premies, extra voorwaarden of een afwijzing. Een verzekeraar kan als gevolg extra voorwaarden stellen, een hogere premie vragen of uw aanvraag weigeren.
Verdenking is geen veroordeling
Een strafzaak begint bij de politie; iemand doet aangifte of de politie komt een strafbaar feit op het spoor. Alle bevindingen komen in een proces-verbaal en gaat vervolgens naar het OM. Maar pas na een definitief vonnis is iemand veroordeeld. Tot die tijd geldt de onschuldpresumptie. In Nederland geldt namelijk: iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Bent u nog niet veroordeeld of loopt uw bezwaar of beroep nog? Vraag dan om herbeoordeling of maak bezwaar tegen de afwijzing.
Wat moet u melden?
Bij een aanvraag bent u verplicht om relevante informatie over het risico te melden, maar alleen strafbare feiten uit de laatste 8 jaar. Tenzij de verzekeraar duidelijk vraagt naar oudere feiten en deze nog relevant zijn (bijvoorbeeld bij herhaalde fraude). Bij een EVR-registratie, vanwege bewezen fraude, geldt meestal ook een termijn van maximaal 8 jaar, soms korter.
Tip: Vraag na het verlopen van een EVR-registratie direct nieuw verzekeringen aan.
Strafbaar feit en type verzekering
Een directe link, zoals bij verzekeringsfraude of brandstichting, kan reden zijn voor weigering. Maar bij een snelheidsovertreding en bijvoorbeeld een brandverzekering is die relatie zwak. U mag de verzekeraar vragen om een duidelijke uitleg van de afwijzing én waarom uw strafverleden relevant zou zijn voor deze verzekering. Leg ook altijd uit waarom uw verleden geen risico vormt voor de aangevraagde verzekering. Dit vergroot de kans op acceptatie, al dan niet met hogere premie.
Het belangrijkste: wees eerlijk
Verzwijgt u relevante feiten, terwijl daar expliciet naar gevraagd is? Dan mag de verzekeraar later kiezen om te weigeren of om de polis te beëindigen. Ook als de vraagstelling niet perfect is geweest en u het eigenlijk had moeten begrijpen. Geef daarom altijd alle informatie waarvan u denkt dat het nodig is. Bij twijfel kunt u contact opnemen met uw verzekeringsadviseur.
Heeft u vragen over uw verzekeringsaanvraag of wilt u persoonlijk advies?
Neem telefonisch contact met ons op via 023 – 520 10 30 of laat ons u terugbellen. Wij helpen u graag verder!