Vanaf 1 januari 2025 wordt de BPM-vrijstelling voor ondernemers bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto afgeschaft. Ondernemers die een bestelauto kopen, gaan vanaf dan BPM betalen op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig, net zoals bij personenauto’s. Tot nu toe waren bestelauto’s die hoofdzakelijk zakelijk werden gebruikt vrijgesteld van BPM. Gemiddeld betekent de nieuwe belastingmaatregel zo’n €12.000 extra kosten voor een bestelauto met CO2-uitstoot.
Verminderen van uitstoot
De overheid voert deze wijziging in om de transitie naar een emissievrije mobiliteit te versnellen en de uitstoot te verminderen. Aangezien er voor elektrische bestelauto’s en personenauto’s geen CO2-opslag in de BPM geldt, kunnen ondernemers die overstappen op een elektrische bestelauto in 2025 nog steeds BPM-vrijstelling genieten. Ook blijft er tot eind 2024 een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen, wat extra kostenvoordelen biedt.
Daarnaast vervalt in 2025 het aparte, voordeligere BPM-tarief voor plug-in hybrides. Zij worden vanaf dan belast volgens dezelfde BPM-regels als andere personenauto’s, op basis van de nieuwe Europese meetmethode voor CO2-uitstoot.
Voor ondernemers die vóór 2025 een bestelauto zonder BPM hebben gekocht en deze willen doorverkopen, blijft de doorschuifregeling geldig. Verkoop aan een andere ondernemer die voldoet aan de vrijstellingsvoorwaarden binnen vijf jaar blijft hiermee vrijgesteld van BPM-afdracht.
Bron: ANWB, SRA